Várrom, tető, hegy... indulj!

Kéktúra

Kéktúra

Sárvár

2015. szeptember 28. - fovarosi.blog.hu

Azt hiszem, máshol még nem állítottak szobrot egy építészeti díjnak. Sárvár nem csak fürdőzési lehetőséget kínál, de vára és arborétuma is megér 2-2 órát.

Eredetileg nem volt betervezve, de végül rátettem a programra még egy napot. Előző délután, a  nap végén betértem a vár közelében található Tourinform irodába (Várkerület 33/c), ahol kaptam egy szálláshelyes prospektust. Ebből nekiálltam végigtelefonálni a szóba jöhető szállásokat, aztán találtam is egyet. Kicsit drágább volt, kicsit messzebb volt a központtól, és nem kicsit ízléstelen volt az az újgazdag giccs, ami az előtérben fogadott, de arra azért jó volt, hogy beüljek egy kád vízbe, kiáztassam magam, és éjszaka aludjak egy jót.

fovarosi.blog.hu: 20150822-02-Sarvar - indafoto.hu

Másnap reggel a közeli benzinkúton vettem egy szendvicset, aztán felpakoltam a cuccaimat a hátamra, és besétáltam. A Deák Ferenc utcán és a Posta téren át értem be a központba. A Deák Ferenc utca végén kiszélesedő teret szépen felújították, bár a hatalmas szökőkutat már nagyzolásnak érzem.

A Vár elé érve meglepő szoborral találkoztam. 1982-ben Sárvárt Hild János emlékéremmel jutalmazták, ennek emlékére egy téglákat cipelő alak szobrát állították fel. A műemlékvédelmi törekvések sikeréért adott érem emléke a Vár bejáratánál, a téglafalon is megjelenik egy jókora dombormű formájában. Azt hiszem, máshol még nem állítottak szobrot egy építészeti díjnak. 

Mivel még viszonylag korán volt, nem mentem be a Várba, hanem egy picit arrébb sétálva, a Vár parkjának oldalában az Arborétum bejáratát kerestem meg. (Sárvári Arborétum, www.erti.hu, áprilistól október végéig 9 és 19 óra között tartanak nyitva, télen csak 17 óráig. A teljes árú belépőjegy felnőtteknek kemény 250 forint 2015-ben.)

"A kert növényanyagát és tájképét tekintve alapvetően két részre osztható. Az egyik, az egykori ártéri keményfás ligeterdő maradvány, amely ma a város közepén ad képet az urbanizáció előtti állapotokról. Itt 300 éves ősi kocsányos tölgyek, magas kőrisek és szálanként megmaradt, de jobbára csak fiatalabb mezei szil példányok uralják a területet, körülölelve a mintegy egy hektáros halastavat, a ligeterdők megszokott elegyfajaival és cserjefajaival. Az arborétum másik része a hagyományos értelemben vett arborétum, ahol a 200 évvel ezelőtt megkezdett angolpark alapjain alakult ki a mai összkép. Az arborétum talán legnagyobb értékét minden bizonnyal ezek az évszázados példányok képezik. A tájképet a legidősebb, mintegy 200 éves platánok, fekete fenyők, tiszafák, japánakácok, vasfák és egy hatalmas egylevelű magaskőris (Fraxinus excelsior ’Diversifolia’) uralják. A későbbi telepítések közül a 100-130 éves liliomfák (Magnolia denudata, M. hypoleuca, M. kobus, M. liliiflora ’Nigra’, M. tripetala) hívják leginkább magukra a figyelmet, de sokféle rododendron és azálea faj élvezi a savanyú öntés talaj nyújtotta ideális termőhelyi feltételeket." (www.erti.hu)

A vízhólyagos lábam lassabb tempóra kényszerített, ez viszont remek alkalmat adott arra, hogy szemlélődjek, nézelődjek, fotózzak:

fovarosi.blog.hu: 20150822-11-Sarvar-Arboretum - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: 20150822-13-Sarvar-Arboretum - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: 20150822-21-Sarvar-Arboretum - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: 20150822-22-Sarvar-Arboretum - indafoto.hu

Ezután még egy látnivalóra maradt időm, mert még haza is kellett utaznom aznap. A fürdőzést a lábaim miatt lehúztam a listáról, a Vár viszont ott volt a szomszédban. Fotójeggyel együtt is 2000 forintból megúsztam a belépést. 

fovarosi.blog.hu: 20150822-30-SarvariVar - indafoto.hu

A vár építését a 13. században kezdték, a 16. században nyerte el lényegében ma is látható formáját, Nádasdy Tamás idején. A 17. században III. Nádasdy Ferenc országbíró irányítása alatt folytak még jelentős építkezések.

Az állandó kiállítás jelentős része a haditörténetről szól, ami engem annyira nem érdekelt. Egy festmény ragadta meg jobban a figyelmemet (Bodó Ilona: Huszárparádé Charlestonban):

fovarosi.blog.hu: 20150822-31-SarvariVar - indafoto.hu

Bodó Ilona (1927-2002) Kováts Mihály huszárjainak állított emléket, akik 1779-ben felmentették a dél-karolinai Charlestont. Az ezredes a csatában halálos sebet kapott. Charlestonban ma is áll Kováts szobra.

fovarosi.blog.hu: 20150822-33-SarvariVar - indafoto.hu"A díszterem mennyezetén Nádasdy Ferenc megrendelésére a 16.-17. század fordulójának törökellenes hadjáratait, az ún. tizenötéves háború magyarországi csatáit festette meg a bécsi Hans Rudolf Miller. Nádasdy ősének a "fekete bég"-nek híres sziszeki csatáját (1598) állíttatta a középpontba, köröskörül pedig Buda, Tata, Pápa, Székesfehérvár, Kanizsa és Győr várainak ostroma látható. A hét csatajelenet kompozíciója a Vasari-követő Antonio Tempesta 1601-ben készült, Paulus Aemilius római hős tetteit ábrázoló metszetsorozatot követte, amelyeket a festő Mattheus Merian 1622-től származó származó másolatából ismert. (...)  A stukkódekkorációt Andrea Bertinelli készítette. (...) Az eredetileg talán falikárpitokkal díszített oldalfalakra 1769-ben a soproni Dorffmaister István bibliai, ótestamentumi jeleneteket festett, amelyek az egykori közönség számára különböző erények megjelenítői voltak." (részlet a kiállításból)

Érdemes felmenni a toronyba is. Az első emeleti szinten gyönyörű barokk festésű termet találni:

fovarosi.blog.hu: 20150822-45-SarvariVar - indafoto.hu

A következő emeleten, az e feletti szoba már csak sima fehér festésű - kiállítótérnek remekül használható. Érdemes egy pillantást vetni a csigalépcsőre is: az egész fa szerkezet profi iparos munka.

fovarosi.blog.hu: 20150822-48-SarvariVar - indafoto.hu

A csigalépcső legtetején pedig alulról megvilágítva a toronysisak fantasztikus ácsmunkáját láthatjuk. Itt legyünk udvariasak és türelmesek, nagyon szűk a feljáró, könnyen beverhetjük a fejünket. De tényleg érdemes felnézni ide:

fovarosi.blog.hu: 20150822-49-SarvariVar - indafoto.hu

Egy időszaki kiállításon az ötven évvel korábbi,1965-ös árvíz eseményeit idézték fel. Az árvíz által elöltött terület térképe a kéktúrázóknak is érdekes adat, hisz a térkép bal felén ott a Gyöngyös-patak és Csényeújmajor, előző nap még ott sétáltam én is...

fovarosi.blog.hu: 20150822-39-SarvariVar - indafoto.hu

"A Rába árvíze Sárvárnál 495 cm-rel tetőzött április 24-én hajnali 4 körül. Ekkor a város területén csak a Vadkertnél állt az egykori bajor herceg által emelt töltés. Ezt ugyan igyekeztek megerősíteni, de csak késleltetni tudták az elöntést, megakadályozni nem. Ugyanakkor ezt a kevés nyert időt sem használták ki a lakosság kimentésére. A Rábán túli sertéshizlaldát teljesen elmosta az ár, az 1800 sertésből alig néhányat sikerült kimenteni. A Rába a Hegyközség és a Gyöngyös belterületi szakasza közti részen elöntötte a várost. A kórház, a Cukorgyár, egész Péntekfalu és Óvár, a város déli és keleti része került 1 méteres víz alá. A Várpark is elárasztódott. Súlyosbította a helyzetet, hogy a várost észak-északkeletről határoló Szombathely-Celldömölk vasútvonal, valamint a Cukorgyári iparvágány töltései megfogták és visszaduzzasztották a vizet. Az áradó Rába elsőként a város déli részén tört be. (...) A 84-es úton átbukó víz ezután a Pétekfalut és a Cukorgyár környékét öntötte el, az emberek a házakból a tetőre menekültek. Innen mentették őket kétéltű rohamcsónakokkal (rocsó) a katonák és önkéntesek. (...) 98 családot, 254 embert telepítettek ki. A szovjet katonák 24-én reggel a vasúti töltést több helyen felrobbantották, így segítve az ár levonulását. Hamarosan érezhetően csökkent is a vízszint a belterületen. (...)" (részletek az egyik tablóról, 2015)

Később már viccelődni is volt kedvük a helybélieknek:

- Min múlt az árvíz?
- Egy ékezeten.
- ???
- A pártot erősítették, nem a partot.

Az udvarban, átellenben büfét is találtam, egy fotókiállítás kíséretében. Ezután elhagytam a várat, és nekivágtam a vasútállomásnak. A főutcának mondható Batthyány utcán sétáltam végig - itt igény szerint van élelmiszerbolt, kajáldák, ATM stb. Az út elején még tehetünk egy kitérőt a sárgára-fehérre vakolt Szent László templomhoz, én ezt már idő híján kihagytam. A vasútállomáson nagyon kedves volt a pénztáros hölgy, háromféle bélyegzőből választhattam a füzetbe. Az állomást néhány éve nagyon szépen felújították. Aztán jó 4 óra ücsörgés a GYSEV vonatán, és már meg is érkeztem Kelenföldre. Az OKT első szakaszának bejárása ezzel sikeresen lezárult. 

A bejegyzés trackback címe:

https://kektura.blog.hu/api/trackback/id/tr177741864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása