Várrom, tető, hegy... indulj!

Kéktúra

Abaújdevecsertől Boldogkőváraljáig

2020. november 15. - fovarosi.blog.hu

Ezt a szakaszt érdemes nem tűző napos időszakban teljesíteni. 100 évesnél is öregebb vízerőmű, a Hernád völgye és Boldogkőváralja csodás vára is remek program!

20180819-78-Boldogkovaralja

Abaújdevecseren a mini Coop közelében szálltam meg a Lábatlan Vendégház szépen karban tartott épületében. Reggel itt csatlakozott hozzám Klaudia, akivel együtt jártuk be a kb. 12-13 kilométeres, 4-5 óra alatt kényelmesen teljesíthető szakaszt. Először a temetőnél lévő templomhoz sétáltunk el a Fő utcán, majd benéztünk a Csoma-kúriához.

20180819-02-Abaujdevecser-CsomaKuria

Innen hosszú egyenes út vitt végig először Abaújdevecseren, majd a (nagy forgalmú!) 3-as utat keresztezve Encs főutcáját jártuk végig. Rövid kitérővel elnéztünk a kéttornyos, EU-s pályázati pénz stílusban emelt katolikus templom és parókia épületegyütteséhez. Érdemes benézni a Gault & Millau ajánlású, egészen magas minőségű "Anyukám mondta" étterembe is - mi sajnos zárva találtuk. (www.anyukammondta.hu) A főutcán érdemes még megnézni a pénzégetés egészen különös műfajának tekinthető kovácsoltvas kerékpártárolót is. A piac után - ahol válogatott káromkodásokat lehet tanulni, "még ma" - elhagytuk az utolsó házakat is, és az aszfaltút mentén, részben kerékpár- és gyalogúton sétáltunk át Gibártra. A pár fa nem felénk vetette árnyékát, így már itt is erős napsütésben sétáltunk. Közben több patakot is érintettünk, a jókora nyárfák között pedig már a Zemplén hegyei is feltűntek.

20180819-10-GibartFele

Gibártra átérve először a kék kútnál vizes palackot töltöttünk, majd a házak mentén besétáltunk. A kútnál Táncsics Mihály domborművével találkoztunk, a híd előtti kocsmánál Kossuth Lajos nézett ránk, majd leültünk kicsit a Hernád partján. Itt feltétlenül vessünk egy pillantást a Makovecz Economy stílusú, organikusan minimalista esőbeállókra, és a hozzájuk szervesen illeszkedő szemetesekre.

20180819-16-Gibart-HernadPartjan

A hídon átkelés előtt, miután köszöntünk Petőfinek, menjünk el a folyó mentén a vízerőműhöz. Az országban másodikként épült, 1903-ban adták át, és berendezése, gépei ma is nagyrészt az eredetiek! (Csak előzetes bejelentkezéssel, csoportosan látogatható, e-mail: csaba.kozak@sinergy.hu)

20180819-19-Gibart-Vizeromu

20180819-26-Gibart-Vizeromu

A bélyegzőt könnyen megtalálod az út végén, a piros villámokkal ékesített vaskapun. Visszatérve a kékre, átkeltünk a hídon:

20180819-21-Gibart-Hid

20180819-22-Hernad

Feljebb a kanyargós úton jelzőlámpára (értsd: villanyrendőr, ld. még: csanál, furik, kellesz stb.) találtunk. Az út innen jobbra tartva elemelkedett a Hernád völgyétől. Megkezdődött a hosszú-hosszú, úgy 5 kilométernyi egyenes gyaloglás a földek között. Balra lent a Hernád völgye, jobbra napraforgó táblák és drótkerítéssel körülvett gyümölcsösök váltották egymást. A tűző napon ez elég gyilkosnak bizonyult, csak a némi légmozgás és a magunkkal vitt víz segített át a 33 fokos hőségen.

20180819-30-GibartEsHernadceceKozott

Egy vízműtelep után, az adótoronynál értünk be a piciny Hernádcécére. Ahogy beérsz, rögtön balra az első faldarabnál lesz a bélyegző, majd beljebb két kis templom. Igazából ez Alsócéce, amit egyesítettek az északabbra található Felsőcécével. A két résznek együtt kb. 200 lakosa van, úgyhogy itt ne keress boltot - már az Aba vendégház is bezárt.

20180819-34-Hernadcece-Templom

20180819-35-Hernadcece-Templom

Ahogy a kéktúrás tábla is jelzi, innen egy jobb kanyarral el kell indulni a vasútállomás felé. Először fel a templom oldalában, majd felérve jobbra,a fehér vaskorlátnál egy nehezen észrevehető kis ösvényen át lehet kijutni ismét a földek közé - ez a földút vezet el a vasútállomásig.

20180819-38-BoldogkovaraljaFele

Innen már jól látszik a vár. A vasútállomáson már nincsen személyzet, de ott van a bélyegző, ezért érdemes kitérni 20 métert oda. (Van bélyegzési lehetőség a vár pénztáránál is.)

20180819-39-Boldogkovaralja-Vasutallomas

20180819-42-Boldogkovaralja

Innen kb. 200 métert mentünk az aszfaltút mentén, majd jobbra letértünk a falu bekötőútjára, és azon sétáltunk be  - még mindig erős napsütésben - az első házakig. Ott az első házak egyike egy étterem, de az zárva volt éppen (A svédasztalos éttermet a szálloda rész átalakításra hivatkozva zárták be a Facebook oldal szerint, így cáfolva gyanúmat, hogy azért zártak be, mert visszakérték az asztalt a svédek :-) ). Így enni a Kossuth utca kanyarulata után található Tekerjes Étteremben tudtunk. Egészen nívós hely, az árak is magasabbak, de nagyon jó a konyha. Van szállásuk is, sok jó ember elfér benne.

20180819-45-Boldogkovaralja-TekerjesEtterem

Visszasétáltunk a faluba, és felnéztünk a várhoz. Először a temető mentén próbáltunk meg felmenni, de arra az út idővel elveszett a szúrós bozótban. Így maradt az aszfaltút. Fent van egy büfé-étterem a parkolónál, majd a várba betérve a pénztár. Dicséretesen jó a nyári időszak nyitvatartása, 19:30-ig lehet jegyet venni (https://boldogkovara.hu) - Hollókő figyelmébe is ajánlom!

Fentről nem csak a vár helységeit járhattuk végig a kovácsműhelytől az ásványkiállításon és a szárazmalmon át a souvenir boltokig, hanem a csodás panorámában is gyönyörködhettünk. Különösen szép a falura és a Hernád völgyére a kilátás az Oroszlán-szikla nyúlványán kialakított fatetős kilátópontról.

20180819-77-Boldogkovaralja

A Zempléni-hegység nyugati peremének sziklaszirtjén magasodó erődítményt a tatárjárás után építették. Feladata a kassai út és a Hernád-völgyének védelme volt. Számos főúri család birtokolta, míg végül 1702-ben I. Lipót császár parancsára felrobbantották. Legrégibb része a négyszögletes öregtorony. Az évszázadokon át pusztuló vár 2012 óta megújulva várja a látogatókat. A palotaszárnyban ólomkatona-kiállítás látható, megjelenítve a magyar történelem fontosabb csatáit, a Malombástyán pedig a működő szárazmalom várja a kirándulókat. (Az OKT információs tábla szövege)

A vár alapos körüljárása - csak a benti étterem maradt ki - után egy kicsit elücsörögtünk még a vár tövében, több száz fecske társaságában. Innen Klaudiáért autóval jöttek, így engem is levittek a vártól a postáig. Annak közelében, a Vár-Lak vendégházban szálltam meg. Egyszerű, de kényelmes, jól berendezett szálláshely, kedves vendéglátóval, a kertben sütögetési lehetőséggel.

Ezt a szakaszt 2018. augusztus 19-én jártam be. Kérlek, hogy az azóta történt változásokról értesíts hozzászólásban. Köszönöm!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

yerico1 2020.11.15. 16:54:40

Milyen az az "EU-s pályázati pénz stílus"? Speciális stílust követel meg a haverok / barátok által ellopott összeg maradékából összetákolt valami?

Post Scriptum 2020.11.16. 09:20:03

Úgy érzem a posztíró kicsit tájékozodhatott volna az állításairól...

encs.varosom.hu/latnivalok/vallasi-epuletek/Szent-Anna-Romai-katolikus-templom.html