Várrom, tető, hegy... indulj!

Kéktúra

Keszthelytől Vállusig

2016. október 16. - fovarosi.blog.hu

Fantasztikus körpanoráma a Balaton közeléből, piknik a Nagy-mezőn, séta a Balaton-Felvidék erdeiben, és érkezés egy csinos kis falusi basztopphoz - a Keszthelytől Vállusig tartó szakasz nem túl hosszú, de annál változatosabb volt.

Keszthelyen a vasútállomás mellett épült egy egész jól kinéző buszpályaudvar is. Normálvájze a vasútállomáson van a bélyegzés, de onnan az állomás felújítása miatt áthelyezték, és talán nem is kerül vissza.

Így én a buszpályaudvar mellett és a vasúti pályaudvar előtt található Vén Bakter Söröző könnyűszerkezetes óriásbódéjában találtam rá. Nagy városnézésre nem volt most időm (később bepótoltam), de azért a Helikon park közepére benéztem:

fovarosi.blog.hu: 20160522-04-HelikonPark - indafoto.huMilyen jó név már, hogy Festetics Tasziló? Ha lesz egy tacskóm egyszer, tutira így fogom hívni.

fovarosi.blog.hu: 20160522-12-FesteticsKilato - indafoto.huValamiért az utcákon át vezették a K jelzést Gyenesdiásra, pedig van egy egész jó kerékpárút is a vasúti sínek és a Balaton közötti sávban, érdemesebb lenne arra vinni a turistát.

Gyenesdiás első házainál rögtön balra kell kanyarodni és északnak, a Balatontól eltávolodva haladni. A körforgalomban van egy McDonald's, de nehogy már oda kéktúrázzak, gondoltam. Pláne, hogy egy osztással arrébb van egy Aldi is (2016-ban nyitva: H-Szo: 7-21, Vas: 7-18 h). Itt vettem magamnak némi kaját, aztán irány tovább.

A körforgalomból az én 2014-es térképem szerint a Faludi utcán kellett volna tovább menni, de már nem, most már a felhagyott murvabányák érintésével kell a Nagy-mező felé indulni.

Fentebb tettem egy kitérőt a sárga háromszög jelre, ez ugyanis felvisz a Festetics-kilátóhoz, ahol Keszthely, Gyenesdiás és a Balaton felé, a másik irányban pedig a hegyek felé is remek a kilátás:

fovarosi.blog.hu: 20160522-13-FesteticsKilato - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: 20160522-17-FesteticsKilato - indafoto.hu

fovarosi.blog.hu: 20160522-21-NagyMezo - indafoto.hu

A kilátótól kétféleképpen is visszakeveredhetünk a K jelzésre. Vagy visszamegyünk a sárga háromszögön, vagy a kilátóból visszafelé indulva pár lépés után balra letérünk a kék háromszög jelzésre. Ez utóbbi még meredekebben lejtett, de közvetlenül levitt a Nagy-mezőre.

fovarosi.blog.hu: 20160522-22-NagyMezo - indafoto.hu

Itt van vécé, padok, csomó ember, lehet pihenni, enni-inni a hátizsákos elemózsiából. Utána a sorompónál álló autóknál folytatódik a jelzés. (Az elején van jobbra egy párhuzamos földút is, választhatjuk azt is, idővel rátér az aszfaltútra.) Nemsokára jobbra egy sziklafal bukkan fel jobboldalt, ennek a túlsó végén jobbra kell fordulni, majd a baloldalt hamarosan felbukkanó rét túlsó végében balra. Itt elbúcsúztam a piros jelzéstől. Innen egy szélesebb földút emelkedik több kilométeren át. A Szék-tetőnél értem el az aszfaltutat:

fovarosi.blog.hu: 20160522-24-Aszfaltut - indafoto.hu

Erre jobbra kell rátérni, majd úgy egy kilométer után balra elhagyni. Jól ki van jelölve, de azért figyeljünk! Ezután emelkedős, majd Vállus falu előtt már lejtős, keskenyebb erdei út jön. A földútról egy idő után jobbra le kell térni, ezt ne felejtsük el! A lejtős ösvény hamar leér, egy kis ficak után szántóföld kerül elénk, ennek mentén menjünk jobbra felfelé, majd a földút végén az aszfaltútra balra kanyarodjunk rá. Pár lépés után felbukkannak az első háztetők - ez Vállus felső vége. Még egy fél kilométert kell lefelé ereszkedni a házak között, amíg elérjük a kis romkat templomot (igény szerint ki is nyitják, érdeklődni ezen számokon lehet: +36 (30) 821-4579, +36 (30) 836-4116, illetve +36 (30) 821-5058):

fovarosi.blog.hu: 20160522-29-Vallus - indafoto.hu

És mi van egy faluban a templom közelében? Az italbolt. Itt is az volt, de már megszűnt, viszont abból a szempontból fontos, hogy ennek falán találjuk egy jókora tuja tövében a bélyegzőnket:

fovarosi.blog.hu: 20160522-31-Vallus - indafoto.hu

Innen tovább lefelé már csak úgy 200 métert kell ereszkedni, és egy hármas kereszteződés közepén ott találjuk a csinos kis basztoppot:

fovarosi.blog.hu: 20160522-32-Vallus - indafoto.hu

Az én túrám a fájós térdem miatt eddig tartott aznap. 13-14 kilométert tettem meg Keszthely vasútállomásától. Innen van busz Keszthely és Tapolca felé is, de csak néhány óránként (hétvégén ritkább, hét közben sűrűbb a buszok járása). Szóval indulás előtt érdemes felírni a buszokat, ha csak eddig szeretnél menni aznap. A bátrabb turista innen mehet tovább Tapolcáig, az úgy 26 km Keszthelytől (meg amit még hozzátesznek az esetleges kitérők és eltévedések). Vállus környékén is lehet többfelé túrázni, van kilátó és egy viszonylag új Medvehagyma Tanösvény is "T" jelzéssel.

Ezt a túraszakaszt 2016. május 22-én teljesítettem. Kérlek, hogy az azóta történt módosításokról értesíts hozzászólásban. Köszönöm!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.