Várrom, tető, hegy... indulj!

Kéktúra

Kéktúra

Dorogtól Piliscsabáig

2018. június 15. - fovarosi.blog.hu

Ejtőernyősök az Öreg-szirten, a pálosok első magyarországi kolostorának romjai, az ország harmadik legnagyobb barlangrendszere és egy hangulatos pincesor is útba ejthető ezen a változatos képű szakaszon.

Az azért vicces, amikor a gyorsított személy indul késve - gondoltam magamban a vonaton. De jó volt a kedvem, mert előző nap egy haverommal felidéztük, hogy annó milyen jó IKEÁ-s termékneveket találtunk ki. Köpet csésze, Lommaltölt kerti tároló, Sörrebor bárszekrény, meg ilyenek. (Továbbiakat kommentbe várok! :-) )

Dorogon a vasútállomás aluljárójából felérve jobbra tértem, és már indultam is a szép napsütésben túrázni. Az üzletsornál kell balra letérni, majd egy kis parkocskában Petőfi szobra mellett elhaladni, aztán a kápolnánál jobbra térni. A városból kiérve át egy fahídon, majd a kis szántóföld felső oldalán, az akácosban vezet tovább az út. Az enyhe emelkedő tetején pár lépést balra kitérve az egykori lencsehegyi bányaüzem felé lehet elnézni:

20180421-08-LencsehegyiBanyauzem

Az emelkedés tetejénél elértem a 117-es utat. Itt pár lépést balra, majd az út túloldalán az autókat kitiltó korláton átlépve visz tovább az út. Itt már be is értem Kesztölcre. Kétszintes házak között visz a jelzés az utcákon át. A falu felsőbb részén van egy árnyas, pados sarok, ha szeretnél leülni, itt kellemesen megteheted. A térképemen még jelzett büfé (na jó, kábé kocsma) már megszűnt, úgyhogy vendéglátás, bolt csak a falu közepén lehet, a kék vonalán már nincs. 

Kesztölc után szőlőskertek között emelkedik az út, visszanézve szép kilátás nyílik (már innen is) Kesztölcre. Feljebb érve pedig egyszer csak felbukkan az Öreg-szirt

20180421-15-OregSzirt

Ahol elértem a villanypásztort, majd a villanypásztor a sarkon jobbra kanyarodik - itt megy el a kék jelzés is jobbra. Itt érdemes még 50 métert egyenesen továbbmenni a zöldön, magasabbra érve ugyanis szépen belátható az egész Kesztölci-medence:

20180421-22-KesztolciMedence

 (A hegy felé menet a pálosok kis kertjét is meg lehet nézni.)

A zöldtől elköszönve a hegy szirtjei alatt, a villanypásztor mentén ment tovább az utam. Innen szépen végig lehet nézni a sziklafalat, amelynek tetejéről siklóernyősök indultak le ottjártamkor. 

20180421-25-OregSzirt

20180421-27-OregSzirt

 

A hegy szirtjei alatti vízszintes rész végén végre erdőbe értem - egész eddig többnyire a napon jártam, kellett is a naptej. Az erdős részen már inkább lejt az út, amíg egy sorompónál ki nem értem az aszfaltútra. Ez az út nagyon gyér forgalmú, így nem volt gond ezen sétálni be Klastrompusztára.

20180421-36-Klastrompuszta

Itt remek büfé-étterem van, meleg ebéddel, kávéval, innivalókkal, minden jóval. (www.klastrompuszta.hu, tel: (33) 599-104, e-mail: tolgyfabufe@gmail.com) A kerítés sarkán van a bélyegző, ne feledkezz meg róla. A büfével szemben van egy nagy tisztás is. Feljebb sétálva pár nyaralóház következett, majd jobbra a kőtornyos izés építkezés egy (ottjártamkor még épülő) panziót jelölt. Még feljebb van egy kék kút, ha vizes palackot szeretnél tölteni. Itt találkoztam össze egy nagyon félős kutyával - valószínűleg egyszer nagyon elbánhattak vele, mert láthatóan félt az emberektől. Kapott egy szelet husit, azzal boldogan eliszkolt. Aztán ebből a kereszteződésből már látszott is, hogy itt vannak az egykori pálos kolostor romjai. (Itt is láttam egy bélyegzőt, ha a lentebbit kihagytad...) 

A Pilis lábánál fekvő Kesztölc községhez tartozó Klastrompuszta az egyetlen magyar alapítású férfi szerzetesközösségnek, a pálos rendnek a bölcsője. A rendet Boldog Özséb esztergomi kanonok, majd remete alapította. 1250-től 1304-ig az itteni kolostor volt a pálosok központja, később áthelyezték székhelyüket Budaszentlőrincre. A 20. századra a Szent Kereszt-kolostor egykoron impozáns épületéből csupán néhány fal marad. (Az információs tábla ismertetője)

A kolostor megtekintése után továbbindulva a kéken szinte csak pár lépés, és felbukkan balra egy kék barlang jelzés. Ezen érdemes kitérni, egy pár száz méteres út visz fel két barlanghoz: A Legény- és a Leány-barlanghoz.

A Csévi-szirtek alatt elhelyezkedő hét bejáratú Ariadne-barlangrendszer Magyarország harmadik leghosszabb barlangja. Igazi térbeli labirintus, ahol szűk szorítók, mélybe vezető aknák és 50 méternél is hosszabb csarnokok váltják egymást. Az 1912-ben Bella Lajos és Kadic Ottokár vezetésével végzett régészeti kutatások megállapították, hogy a Leány- és Legény-barlangot az őskortól napjainkig használta az ember. (...) ...a Leány-, Legény-, Ariadne-, Rejtekút-, Vacska- és Kőoszlopos-barlangok összebontásával 15 km hosszú és 204 m függőleges kiterjedésű barlangrendszer jött létre. A balesetveszély és az esetleges károkozások elkerülése miatt a járatok bejáratai le vannak zárva, a barlang turisták számára nem látogatható. Bővebb információ: www.ariadneegyesulet.hu (Részlet az ismertető tábláról, a teljes szöveg a helyszínen elolvasható.) 

Eleinte enyhébben emelkedik az út, a barlangok előtti 100 méter viszont meredek kaptató felfelé. A kék barlanghoz becsatlakozik a piros barlang jelzés is, feljebb pedig szét is válnak. Először a kék barlang jelzésen mentem fel, ez ide vitt: 

20180421-44-LegenyBarlang

20180421-45-LegenyBarlang

Utána visszamentem innen, és a piros barlang jelzésen is elsétáltam. Itt összetalálkoztam egy bácsival, aki éppen az üreg mélyéről hordott fel köveket, törmeléket. Egy másnapi barlang bejárásra készítette elő a terepet. Ha beljebb mész, látni fogod, hogy ennek a barlangnak van felfelé egy kürtője is, ki lehet látni!

20180421-51-LeanyBarlang

20180421-49-LeanyBarlang

A barlangok után visszatértem a kék jelzésre, és széles földúton mentem tovább az erdőben. Az utolsó, jókora fák után egy tisztás tetejéhez értem ki. Itt nem a tisztás tetején, a kerítés mentén kell továbbmenni, hanem egyenesen tovább, enyhén ereszkedve. Egy idő után a fák, bokrok túloldalán lesz egy kis ösvény, arra visz tovább a jelzés. Itt már csak szépen ereszkedni kell végig lefelé, amíg a földek mentén, fák mentén be nem érsz Piliscsévre. Itt tettem még egy kitérőt, a kék kör jelzésen kisétáltam a pincesorra, majd visszafelé a tóhoz is:

20180421-61-Piliscsev-Pincesor

20180421-63-Piliscsev-Pincesor

 

A pincéhez vezető úton nem kell az autóúton mászkálnod, mellette, a kis töltésen vezet egy klassz kis ösvény is. Visszaútban elnéztem egy kicsit a tó felé is, bár be nem mentem, mivel az egész körbe van kerítve. Ez már a magántulajdonok világa, nem ücsöröghetsz csak úgy le egy tó partjára, ha nem a tiéd.

A faluban a templomba érdemes bekukucskálni, szép a berendezése:

20180421-65-Piliscsev

De hogy a templom után megpillantott izé mégis mi lehetett, arról fogalmam sincs :-) Rettenetes fejű asszonyok ülnek egy nádfalú szobában egy terített asztal körül, elöl vasrács, az asztalon szódás palackok. Hogy ez melyik kultúrkörhöz tartozhat? 

20180421-66-Piliscsev

A falun úgyis végig kell sétálni, úgyhogy mehetsz is bátran tovább. Volt egy tájház, vagy helytörténeti gyűjtemény is, de az nem volt nyitva. Az egyik házon egy emléktáblán "elvtársi szeretettel" emlékeznek Jurkovics Bélára, az 1956-os ellenforradalom hősére - hogy ez a tábla hogy élte túl a rendszerváltás óta eltelt évtizedeket, azt nem tudom. Lejjebb először egy egyszerűbb kocsmát értem el, itt ittam is egy sört. De lehet, érdemes lett volna még lejjebb menni, és az 51A szám alatti Müllner pubba térni be, az valahogy színvonalasabbnak tűnt. Az út lenti végétől kell jobban figyelni a jelzéseket. A szovjet emlékmű és katonai temető előtt kell balra ágazni a Temető utcába. Majd feljebb erről is letérni balra a Szilvás utcába. Ez visz ki Piliscsévről, a végén be az erdőbe, a fenyők közé

A túra Piliscsabáig csak egy pontot említ még, a kék kör jelzés becsatlakozásánál egy Wass Albert fát. A kereszteződésben tényleg áll egy nagyobb fa, de semmi nem utalt Wass Albertre. Vagy rossz fát néztem, vagy nincs is mit nézni, nem tudom...

20180421-75-Viragok

A széles, de elég homokos, laza talajú úton fenyők, majd a végénél már inkább akácos részen vitt le az út Piliscsabára. Itt még a földút mellett is gyönyörű házak sorakoztak, elég gazdag településnek tűnt. A jelzés a vasútállomáshoz visz, az utolsó szakasznál, a Wesselényi utca alsó végénél egy villanyoszlopon van a bélyegző. A vasútállomás egészen rendezett, de az esti órákban már nem volt nyitva a pénztár. Kalauz meg nem jött a vonaton Újpestig se, úgyhogy ingyen jöttem haza. :-)

Ezt a szakaszt 2018. április 21-én jártam be. Kérlek, hogy az azóta eltelt változásokról értesíts hozzászólásban. Köszönöm!

A bejegyzés trackback címe:

https://kektura.blog.hu/api/trackback/id/tr5513853952

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása