Várrom, tető, hegy... indulj!

Kéktúra

Rakacaszendtől Abaújdevecserig

2020. október 15. - fovarosi.blog.hu

Sokszor mezőgazdasági földek között vezető, de számos kis falut érintő szakasz, amelyen megdöntöttem a saját rekordomat, és 40 kilométert sétáltam le egy nap alatt.20180818-06-TornabarakonybolRakacaszendre

A szállásom Tornabarakonyban volt. A Levendulás vendégházban Edit, a szállásadóm, és Bogi, a fekete agár adtak némi társaságot. Péntek este, leutazás után a faluban is elsétálgattam kicsit. Állandó helyi lakó már csak 3-4 házban maradt, de jó pár házat használnak hétvégi háznak, második otthonnak, így azért van még némi élet a kis faluban.

20180817-07-Tornabarakony-Temeto"A települést Barakoni néven (ismeretlen eredetű férfinév) a XV. században említik először. A török világban elnéptelenedik, és 1678-ban már mint pusztult falu tartják nyilván. 1726-ban Gyulay Ferenc földesúr hívására népesedik be újra a falu - ruszin eredetű görög katolikus jobbágyokkal -, Tornabarakony névvel. 1951-ben 385-en lakják, míg napjainkban lakóinak száma 11 fő. Tornabarakony fejlődését először Trianon törte derékba. Tornabarakony gazdaságilag Kassához és Tornához tartozott. Az ország feldarabolásával az éltető köldökzsinórt vágták el. Trianon után megkezdődött a falu lassú pusztulása. A szocializmus időszakában a tsz-ek és a bányák adtak az embereknek munkát, de az elnéptelenedést már ez sem akadályozhatta meg. A 60-as évek végén gyermekek hiányában bezárják az iskolát. A rendszerváltás utáni gazdasági érdektelenség felgyorsította a falu pusztulását. 2000-ben bezárják az egyetlen boltot és 2002-ben bezár a kocsma is. Hajdan 56 lakóháza volt a településnek, ma már csak 29 lakható és további 5-6 áll a végső pusztulás előtt." (Részlet az egyik információs tábláról)

20180818-01-Tornabarakony

20180818-02-Tornabarakony

(Tornabarakony egyházközség a viszlói egyházközség filiája. Parókus: Matyi Róbert. Tel: 00 (421) 90-4500-077, vagy (30) 374-2536.)

Másnap már háromnegyed hatkor talpon voltam, és fél órára rá neki is indultam, mert rekord hosszú nap, 40 km várt rám. Tornabarakonyból könnyen áttaláltam Rakacaszendre, mert ezt a 4 km-t már előző vasárnap is megtettem. Tulajdonképpen csak arra kell vigyázni, hogy a dombtetőn ne menj el az adótorony felé, hanem maradj egyenesben. A többi ki van jelölve, táblázva.

"A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei község a Cserehát területén, a Rakacai-völgymedencében, a Rakaca-víztározó közelében, Encstől mintegy 26 kilométerre fekszik. Első írásos említése 1273-ból való. (...) Késő román, 12-13. századi református temploma 14-15. századi falképekkel és késő reneszánsz festett famennyezettel büszkélkedhet. Helyreállítására az 1970-es években került sor. A község görög katolikus templomát 2000-ben újították fel." (Részlet az OKT információs tábláról)

Rakacaszenden csak átsétáltam, mert egyik templomot sem találtam nyitva, és telefonszám sem volt kiírva. A falu kis református temploma után egy kopár fennsíkra ér fel az út. Az innen következő szakaszon kétszer is visszafordultam. Sajnos nagyon ritkák a jelzések, és gyakran vált utat az útvonal - így nem nehéz eltéveszteni az irányt. De amikor végre becsatlakozott a piros jelzés is, utána már könnyebb volt. A Kocsmabérc pihenőhelyét elérve kicsit le is ültem enni-inni.

20180818-09-Kocsmaberc

Ezután megint csak figyelni kell. A pihenőhely után balra kell rákanyarodni a kőszórt útra (az egyenesben egy-két megkopott sárga jelzést találtam, de hamar gazos és járatlan lett az út), majd a fairtás miatt (átmenetileg) jelzetlenné vált útról úgy 300 - 400 méter után, egy kéktúrás táblánál kell jobbra, lefelé letérni. Pár száz méterrel lejjebb lesz egy kéktúrás tábla, ennek az írásos (bal) oldalán vitt tovább az út. Innen már sokkal jobb a jelzések sűrűsége Irotáig, de többször is elágazik, másik útra tér át a kék, erre figyelni kell. Az erdőből kiérve földek mellett, madj úgy 200 métert a Boros-erdőben halad az út. Innen kiérve jobbra kellett fordulni, meredeken leereszkedve a földúton, majd rövidesen jobbra térve, a (kiszáradt) patak felett tért át az út. A túlparton balra már fel is bukkantak Irota első épületei. Itt sincs nagy élet, pici a falu, de a központjában van egy vendégház (Talentum Vendégház, Irota, Petőfi út 57., gondnok: Miklós Simonné, Szabadság út 3.) , a parókia épületén egy remek emléktábla (dicsértessék a 9/2008-as rendelet!), majd a központban U alakban megkanyarodó út tetején az Irota Ecolodge épületei.

20180818-23-Irota

Irota lakosainak száma 104 fő, felerészt idősek. Az első lakosok az erdő irtására (innen jöhet a település neve is) betelepített ruténok voltak. A 18. század második felében újabb rutén betelepítéssel nőtt a falu, lakói főleg cselédek, parasztok voltak. Görög katolikus temploma 1846-ban épült. Az ötvenes évektől 5 település alkotott egy tsz-közösséget. 1990 után az öt község különvált - ma Irota és Szakácsi alkotnak körjegyzőséget. A mezőgazdasági tevékenység a gyengébb föld miatt nem jelentős, de a faluban működik egy erdészeti vállalkozás, növekszik a gyümölcstermesztés, és elindult a falusi turizmus is. A korábban ruszin nyelvű oktatás mára teljesen megszűnt, 1977-ben az akkor persze már magyar nyelvű iskolát is bezárták. A régi iskolaépületekben kézművesház, illetve egy erdei iskola működik.

A falut elhagyva, a földútról visszanézve szépen látszik az imént bejárt szakasz a Boros-erdővel.

20180818-26-Irota

Majd az út jobbra kanyarodva, ismét fák közé ért. Itt egy különösen magas lábakra emelt magasles ad tájékozódási pontot. Innen kiérve újra nagyon hiányosak lettek a jelzések, de csak menni kell egyenesen a következő, "Pihenő, Cigány-hegy" feliratú kéktúrás tábláig. Ezután ismét erdős rész jött, több úton át váltogatva halad végig rajta a kék útvonala.

20180818-32-KekBalra

Amikor végül itt is kiértem az erdőből, már fel is tűntek az első házak. A fasor, bokrok mentén haladó földútnál némi fosókaszilvára is leltem, ebből jót falatoztam, majd lent jobbra térve besétáltam Felsővadászra. A falu központjában, a Nemzeti Dohányboltnál van a bélyegző. Itt volt egy kis élelmiszerbolt és egy dohánybolt is, ráadásul 2018 óta légkondi is van bent, lehetett egy kicsit hűsölni is. Ottjártamkor nagy volt a nyüzsgés, mert a gyümölcsösökben dolgozók akkor kapták meg a fizetésüket. A faluban nagyon jól néz ki az 1945-ös feliratú II. világháborús emlékmű is, felette a Rákóczi-kastélyt viszont zárva találtam. A kastély és a templom felett hagyja el a központot a kék. Figyelni kell, mert kicsivel feljebb jobbra ki kell térni a földútra, nem szabad az aszfaltúton maradva balra kanyarodni. Jelzés csak a földút bozótos részének felső végében, egy vasbeton kerítésoszlopon van. Ezután földek között vezet az út, jelzés nélkül, de csak egyenesben kell maradni. Fel a dombra, aztán le a völgybe (balra pár fa), aztán ismét felfelé tartva.

20180818-43-NyestaFele-FoldekKozott

Felérve figyelj, mert balra kell kanyarodni, de csak egyetlen jelzés van, ami ezt mutatja. Innen már hamar beértem Nyéstára, ahol egészen új aszfaltút vitt el a templomhoz. majd ezután jobbra kellett kanyarodni. A piros és a kék közös szakasza szőlőhegyen át vezet Abaújszolnokra. Elvileg. Csak jelzés, az nemigen akad hozzá. A faluból kivezető földút rövidke szakaszának tetején van még két jelzés, aztán jó darabig semmi. Így a térkép ihletésében mentem tovább egyenesen a két szántóföld közötti földúton, fentebb a fák közé érve. Itt sok fát kivágtak, talán a jelzéseseket is? Mindenesetre felmentem a lehető legmagasabb pontig, majd amikor a járművekkel is járható földút elkanyarodott balra, én egyenesben maradtam, egy kis ösvényen. Itt újra volt néhány jelzés. De hamarosan még nagyobb bozótban találtam magam - lefelé menetben a kék jelzések némelyikét láttam is, de az utat ellepték már a szúrós bokrok. Csak Abaújszolnok előtt lett újra járható az út.

20180818-52-AbaujszolnokElott

A faluba leérve az első házak egyikének kerítésén rá is találtam a bélyegzőre, a TASZ feliratos háznál. Itt tettem egy kísérletet, hogy bejussak a templomba, de csak odáig jutottam, hogy Aranka néninek kell bekiabálni a 23. számú háznál. (Mivel csengő, az errefelé általában nincs :-) ) Aranka néni nem bizonyult lelkesnek az ügyben, így végül beértem néhány, autógumikból és PVC csövekből fabrikált gyerekjáték megtekintésével.

(...) A  dombvidéki sorfalu első írásos említése (Zonuk néven) 1256-ból származik, mai nevét 1905-ben kapta.  Egykor Abaúj vármegyéhez tartozott. A török hódoltság idején elnéptelenedett települést a 18. század elején a Rákóczi-család ruszinokkal telepítette újra. Lakossága a 19. század végére elmagyarosodott. Abaújszolnok nevezetes építészeti alkotása a görög katolikus templom. (...) (Részlet az OKT-s információs tábláról)

20180818-56-Abaujszolnok

20180818-58-Abaujszolnok

Továbbhaladva a faluból egy szántóföld oldalában emelkedett az út. Innen még vissza lehet nézni a falura, a házak közül kimagasló templommal. Felérve a táblánál balra kellett kanyarodni, majd egy szántóföld íves  oldalában haladtam tovább. A villanyvezetékig nem kell elmenni, előbb ki kell térni balra egy újabb, szúrós bokrokkal felnőtt ösvényre (nincs jelzés), ami idővel kiszélesedik, járhatóbbá lesz (van jelzés). Aztán egy elágazásban ismét balra kell tartani, majd később egy T-kereszteződésben, az akácosban jobbra vittek a jelzések.

20180818-65-Akacerdoben

Egy nagy kék tábla jelzi a kitérési lehetőséget a Katalin-kilátóhoz. Ide ki is mentem, csupán kb. 150 méter a kitérő út hossza. A kilátó szép lett, bár kilátás csak Baktakék irányába nyílik a tetejéből. (2015-ben épült, építette Dobos Dénes, dobosdenes@gmail.com)

20180818-68-KatalinKilato

20180818-69-KatalinKilato

A kékre visszatérve hamarosan egy erdei pihenőhelyre is rátaláltam, de ezt elnyelte a csalán. Ezután már hamar kiértem az aszfaltútra, amire jobbra rátérve, majd a kéktúrás táblánál balra letérve hamar beértem Baktakékre. Itt érdemes délre tartani, mert a Rákóczi út 71. házszámnál nem csak bélyegezni lehet, hanem egy ős-kéktúrázónál saját kiadású OKT és DDK könyveit is beszerezhetjük (infó: gyulaszadvary@t-online.hu). Feljebb, a kék lemeztetős Nemzeti Dohánybolt épületben van kocsma, vécé és bélyegző is. A falu tetején elég ótvar állapotok vannak, a kerítés nélküli, romos házak előtt sok a póráz nélküli kutya. (Tudom, hogy nem szabályos, de ha a Rákóczi út 71.-gyel szemben felfelé induló földúton felmész, akkor a református templom melletti fehér, virágmintás léckerítéses ház oldalában felérsz a vízmű telepéhez, és ott újra rátalálsz a kékre.) Itt már sárgásabb volt a nap fénye, amint a napraforgó tábla oldalában sétáltam:

20180818-77-BaktakekUtan

Az elágazásban ne menj el balra emelkedve a szőlőhegy felé, maradj a földek mentén. A Tóbiástanya kapujához leérve jobbra kellett kanyarodni egy aszfaltútra, majd a Fancsalra vezető aszfaltútra balra rátérni. Emelkedő út vitt Fancsalra, a nagyobb kanyarok levágásával. (Az első letérést balra kéktúrás tábla is jelzi.) A pincesoron át vezet az út, ez elég hangulatos rész volt - bár szerintem a kanyarban nincs a Balaton-Felvidékhez képest.

20180818-83-Fancsal-Pincesor

20180818-84-Fancsal-Pincesor

Fancsalra beérve a bordó tetős kis kocsmában van a bélyegző. Ital van, étel nem igen. A bélyegzés után a jelzések a nagyon szép evangélikus templomhoz vittek fel. Sajnáltam, hogy nincs kitéve telefonszám, de már amúgy is esteledett, nem lett volna sok időm nézelődni. Így ez is "bakancslistán maradt"...

20180818-86-Fancsal-EvangTemplom

20180818-88-FancsalUtan-Naplemente

Abaújdevecser felé először emelkedve, majd a domboldalban "oldalazva" ereszkedve, legelők között visz át az út - ott volt a szállásom. A faluban először le kell sétálni a Fő utca sok háza között, majd leérve a mini Coop-nál (nyitva: H: zárva, K-P: 6-12, 12:20-14:30, Szo: 6-12, V: zárva), a 107. házszámnál van a Lábatlan Vendégház. Szuper jó, családias szálláshely, az épület remekül fel van újítva, és még egy welcome pálinka is járt a szobához.

Ezt a szakaszt 2018. augusztus 18-án jártam be. Kérlek, hogy az azóta történt változásokról értesíts hozzászólásban. Köszönöm!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.